March 21, 2012

Differences between ulcer and HFMD!




Salam peeps :) 
This week should be a hectic weekdays for me & hubby as we have to prepare our proposals and to present it in front of our own research group. Every Monday I will attend Sustainability Science lecture (for post-graduates) and Tuesday/Friday another lecture of Research Method. But sadly I've to skip the RM lecture for this week, lagi sedih topik yang saya tunggu2 sekian lama that is Quantitative Sampling & Analysis pulak yg diajar pada Selasa lepas by Dr Kartini (UKM)...since saya perlu gunakan this method dalam research saya nanti...huwaaa I hate to skip the important academic lectures!! :(

Sebelum saya story the reason for skipping the lecture, saya nak tanya uols..pernah kena mouth ulcer tak?? Saya baru je kena benda alah ni 2 weeks ago..besoooo pulak tu, seminggu takleh swallow solid food yg keras2..itu pun sebijik je pon! Meraung kalau makanan yg keras terkena part ulcer tu wooo...sakit gilerrr ok!! Tapi rasanye ulcer dalam mulut ni selalu xdela hinggap sampai 7,8 bijik sekaligus kot..mau pengsan dibuatnye, alamat minum air jela 2 minggu..huuuu :p Lagi sadis kalau ulcer tu berada pd strategic position, for instance sederet dgn gigi..fuuuhhhh nanges air mata darah setiapkali gigi laga die kan..hehe ;p

Tapi to be truth 7,8 bijik mouth ulcers are nothing to compared with HFMD yang menjangkiti anak2 saya sekarang ni! Sebab apa??? Sebabnye sekali die hinggap mulut sampai berpuluh2..dan dalam mulut anak2 saya sekarang ni I believe ade beratus2 ulcer (rupa die seakan2 mouth ulcer)...cer imagine tengok..haaa nganga mulut sendiri luas2, pastu imagine tgk kat kedua2 belah dalam pipi anda, kat lelangit, bibir atas bawah, bawah lidah dipenuhi dgn ulcer...dan saiznye pulak ade kecik, ade beso ok!! Isnin malam tu si adik demam dan merengek sakit 'gigi'..bile daddynye check, nampak 'beratus2 seakan2 ulcer' telah memenuhi keseluruhan pipi beliau..so terus rushing pergi klinik Bandar Seri Putra!

According to CDC [sila google sendiri..haha] Hand, foot, and mouth disease is a common viral illness that usually affects infants and children younger than 5 years old. However, it can sometimes occur in adults. Symptoms of hand, foot, and mouth disease include fever, mouth sores, and a skin rash. Semua simptom ni ade pada anak2 saya..yang paling bestnye, niat nak check adik, sekali sajela saya mintak doc check anak sulung sebab die batuk..taraaa!!! kat tangan dah penuh dengan bintat2 merah hokeyyy!! Ajaibnye si abang tak demam dan langsung tak mengadu even a word yang die sakit mulut..tapi bawah  lidah die penuh ulcer beso2 tau!! Tapi si adik baru kluar ulcer ni dalam mulut..lepas sehari baru nampak bintat2 merah di tangan, kaki, dan punggung! 


Jadinye dah 2 malam le kami jadi kelawar..adiknye selang 10 minit mintak saya spray Aloclair ke dalam mulutnye..ubat ni akan kebaskan sedikit mulut dan bertindak seperti mechanical barrier / protective film to the affected areas..just like pain killer la! Selain tu ade krim untuk kurangkan skin rash tapi saya tengok macam takde kesan..huhu, tapi sapu ajela dah alang2 dah bayar kan :) [kang ralat plak!] Setiapkali die nak makan atau minum air/susu die akan meraung2 SAKITTTT!!! Jadi terpaksa spray ubat ni utk reduce the level of pain, then baru die suapkan makanan ke dlm mulut. Itupun jenuh ejas nak masuk belah kanan ke kiri, sebab cuma die yg tahu belah mane paling sakit bile makanan dimasukkan. Selain itu, kami bagi dua2 makan aiskrim dan air sejuk sebab makanan lain mmg tak layan ler, SAKIT!! [hukhuk, mummy tau sayang!] Perlu juga pastikan dorang minum air yg banyak utk elakkan terhidrat disebabkan tak mampu nak makan, jadi selera makan juga berkurang drastically.


Semalam jugak hubby belikan cecair Dettol sampai 2 botol, satu untuk mandian anak2 dan satu lagi untuk basuh pakaian budak2 ni..tapi doc kate setakat luaran jela boleh bunuh virus HFMD ni, kat dalam masih ade :p takpela, usaha sudah, tawakkal jela bilanye nak sembuh..insyaAllah!


Saya jugak ambil langkah proaktif [yo yo oo!!] untuk call owner Taska dan alert Puan Rozi berkenaan kesihatan anak2 saya. Tujuannya supaya cikgu2 di taska tu boleh check budak2 lain, in case ade yg berjangkit. As parents, we must be responsible to others..do not be selfish by keeping it behind even though it's not our fault but we can help other parents to prevent the infection.
And another thing is Yesss Mummies, HFMD sangat mudah berjangkit terutama di nursery/school..so if your child whining their mouth is feeling a bit sore, please check it immediately! 

Kat sini saya letakkan gambar2 berkaitan simptomnye..check it out mummies!! They are very painful, no kidding! Jadi jangan marah anak2 kalau dorg merengek2 24 jam ok..imagine diri sendiriyang kena yer..hehe :)


No comments:

Post a Comment